Pages

Saturday, 24 December 2011

Rawatan pesakit di rumah

Rawatan di rumah ialah, merawat pesakit di rumah sendiri. Namun, pesakit perlu mendapat pemeriksaan dari doktor untuk menetapkan ubatan dan cara-cara merawatnya.

Tujuannya :
a. memberi keselesaan kepada pesakit
b. meringankan kesakitan yang ditanggung oleh pesakit.
c. memberi sokongan moral kepada pesakit supaya lebih cepat sembuh



Tuesday, 25 October 2011

Hyponatremia

Hyponatremia is also called water intoxification, it cause by excessive of water into body.

Friday, 14 October 2011

MooN - Keyz™: Tokoh : Pesanan Syeikh Ahmad Yassin

MooN - Keyz™: Tokoh : Pesanan Syeikh Ahmad Yassin: Wahai anak-anakku, a) telah tiba saatnya kalian bangun dan melakukan solat subuh secara berjamaah,sudah sampai saatnya kalian menghiasi dir...

Tuesday, 11 October 2011

Adilnya Hidup Ini... Bersyukurlah....


Hidup ni adil....
Dulu masa di sekolah, biology is my fvourite subject
however, anything about plant, i'm not realy like it... dont know why...

And now.. I'm in BACHELOR IN PLANTATION MANAGEMENT 
how shocked!!!!




PLANT CELL......

Plant cell consist of :
  • cell wall
  • cell membrane
  • cytoplasm





CHLOROPLAST

An elongated or disc-shaped organelle containing chloropyll.
Here are photosynthesis take place which is the light energy is covert into chemical energy- food
it take place in chloroplast...




LEAF TISSUES ORGANIZATION







Monday, 12 September 2011

-___-

tawa pngubat lara.... tp smpai bila...
tangis... bukan tgihkn simpati....
tipu... tak sggup melukakan dia...
diam... x brmkna stuju....
terkilan... x dberi peluang...
snyum... krna dia gmbira di sna..
telan... apa sj yg dberinya...
korban... asalkn segalanya trbaik buat dirinya..
ltih.. biarkn sj ltih brlalu..
percya... setiap kta2 dn perilakunya..
terima.... stiap kelebihan dan kekurangan dirinya.. apa adanya dia..
pasrah....  kptusannya.. asalkn segalanya mudah, dan tidak satu pun menyakiti dan mnyusahkn dirinya..

tak terucap lagi....segala-galanya agar dpt membahagiakan dirinya....


Friday, 22 July 2011

yang baju wrna hijau ni namanya En yasir, Baju merah 2, en yusrey..=)
hahaha..
en yasir ni penyelia unit survellience.. sgt sporting, banyak ajarkn kami tentang padi, segalanya tentang padi. siap bagi nota lagi. Petang2 dia tak lokek langsung belanja minum dengan pkerja yang len.
en yus, heheh.. ni pon best jgk.. hari2 tlg hantarkan kami ke pusat benih. penah sekali fon ttinggal kat bus stand, truss dia pecut dari pusat benih ke bus stand. nasib baik fon x hilang... kalau tak, maunya melayang duit lagi hari tu. 160 km/hr. hahah. pecaya tak? pecayalah... tp sebagai denda, kena belanja dowg minum.. huhuhu.. ok je la....

Ada 1 hari kami kena tolong pegawai dari MARDI Tanjung Karang tnamkan pokok repellent kat tepi petak sawah. Tapi dibantu kakak2 praktikal dri ukm.
Sempat lagi bekenalan.. hohooh...=)
Apa lagi, klu dh penat, mesti la dapat upah.. hehhe

Lain dari itu, kami kena trjun bendang carikan siput gondang untuk research senior uitm . hihhi.. dari pkul 8 pg smpai 10.30 pg. nasib baik ada pengalaman, jadi, takda la kekok sangat.. hihihi
then, dapat lagi upah...hihih.. best...=D

FELCRA BERHAD SEBERANG PERAK


for the first time I'm here, makcik2 ni yg ditugaskan bawa kami ke bendang. best.. sebab makcik- makcik ni rupanya ni pndai sgt bwk moto kt kwsan ni.. hehehe.. dh mmg hari2 keja, msti la dh tahu selok belok kwsan..
ini kt unit survellience, semua staf kt sini perempuan. sporting plak tu..=)
hari2 tak lokek dengan makanan. Ada ja yang bwak bekal msuk ladang. kami pulak yang kenyang.. hihihih
satu benda lagi yang dowg x kdekut, ILMU. dowg tlg ajarkan kami sampai kami faham. tak kira la berapa banyak kali tanya pon, dia mesti jawab. Memang btol2 tahan sabar betol la dowg ni..=)
2 minggu kat unit ni.. macam2 bley belajar.


Thursday, 21 July 2011

Kesempurnaan Iman









Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:" Tidak sempurna iman seseorang hamba sehingga dia memiliki tiga sifat iaitu: menafkahkan harta tanpa kedekut, berlaku adil terhadap diri dan memberi salam kepada orang lain." Riwayat Ahmad

1. MENAFKAHKAN HARTA

Sedarkah kita bahawa, harta yang kita miliki hanya untuk sementara wktu sahaja? sedangkan amal ibadat yg akan dibawa ke sana?
Sesungguhnya harta yang dikurniakan oleh Allah itu merupakan satu amanah yang dipertanggungjawbkn ke atas kita sebagai hamba-Nya. dan kita sebagai hamba harus mnjaga dan menafkahkn hrta trsebut ke jalan yg diredhai Allah. Membelanjakan harta di jlan Allah akan menambah kberkatan hidup di dunia dn di akhirat.. Sifat bakhil, sma2 kita jauhi..

2. BERLAKU ADIL TERHADAP DIRI

Setiap individu mempunyai hak trhadap diri sndiri yg msti dipenuhi. tdak kira dri segi fizikal @ mental, rohani mahpon jasmani. kita mstilah meletakkan sesuatu, kena pada haknya. Namun begitu, segalanya mstilah adil dn seimbag mnepati segala kperluan kita sebagai manusia. barulah hidup kita lebih stabil dan bermakna.

3. BAGI SALAM TERHADAP ORG LAIN

Majoriti kita tau bhwa, memberi slam itu sunat, dn mnjwab salam pula adalah wajib. Walaubagaimanapun, tanpa kita sedari, salam dpt mgeratkan silaturrahim sesama kita. Secara tidak langsung akan mewujudkan masyarakat yang saling hormat menghormati, serta saling kasih mengasihi sesama manusia.


Oleh itu, sama2lah kita mengamalknnya wlaupon secara rawaknya tiga perkara ini nmpak ringkas, ttpi, memberatkan timbangan kita di padang mahsyar nnti..
=)

Sunday, 3 July 2011
















WHEN WE ARE MOTIVATED BY GOALS THAT HAVE DEEP MEANING, BY DREAMS THAT NEED COMPLETION, BY PURE LOVE THAT NEEDS EXPRESSING, THEN WE TRULY LIVE LIFE................................

like the ant......
so, don't ever and ever give up...

kisah semlam....


....................................................
adik: kakak... kakak suka mkn durian tak?
kakak: suka jgk.. npa dik..?
adik: adik pon suka...ngeeeeeeeeeeeeeeeee=)
kakak: ??????????????????????????????? ok, ok....


esok hri...

kakak: dik syg.. akak dh beli durian ni.. jom makan..=)
adik: kakak... syggggg kakak... hihihi
kakak: hehehehe.... besa2 je 2.. hihihi
adik: kakak... kakak suka buku mewrna x? adik suka...ngeeeee=)
kakak: dulu2 suka, sekarang tlg suka utk adik je.... hihihih

next day.... (popular)

adik: kakak.. ni la bku yg adik ckap 2.. best kn..? hehehehe
kakak: ye.. best2.. ambik la 2.. nnti kakak byar..=)
adik: best la kakak ni... hihihi
kakak: apa yg best..?
adik: kakak la.. hohohohohohho
kakak:...........tara nak besaq.......=)

Saturday, 23 April 2011

Farm machine.. PUMPING

Power requirement & efficiency:
For a given discharge the power requirements for pumping are approximately prpotional to the static head. This head or vertical lift is usually the difference in elevation between the water surface at the source and at the outlet. Where the end of the discharge pipe is higher than the water at the outlet, the head is measured to its center. Power requirements for pumping are computed by the formula

hp= Qwh / 33000 Ep

where hp= (input) horsepower delivered to pump
Q= discharge rate, gpm
w= specific weight of water, 8.34 lb/gal
h= total head in ft ( suction + discharge)
Ep= pump efficiency as a decimal fraction

Thursday, 21 April 2011

exam.....

29 april..
final exam...
29 april - 9 mei..
17 mei - 20 mei...(kursus pmds)
zzzzzzzzzzzzzzzzzz mcm mna mau bkin....?
pkir... pkir... pkir.....=D

NeSt rEsCuE...

DumBo was out with his friend TiMothY MoUse when he saw smoke coming out of a cottage window. "Goodness me!" he cried . " It must be on fire!".

He rushed to the windowand saw an old lady kneeling by the fire. Smoke was billowing out of the chimney. " Drat it!" muttered the old lady. " Why won't this fire burn? my sticks are nice and dry. But there's no draft."

Timothy mouse hopped in through the window , scuttled across the floor and stared up the chimney. There was no day light to be seen at the top- and a piece of twig fell down and hit him on the nose.!

Timothy scuttled back to his friend, Dumbo. " I think there's something on the chimney," he said, rubbing his nose. "Something twiggy."

"Twiggy...." mused Dumbo." Aha! " With Timothy on his back, he flew up to the rooftop and found a large, untidy nest piled on the top of the chimney, with a bird sitting on it.

"Help!" squawked the bird, scared at the sight of Dumbo .

"You do need help,." said Dumbo . "Your nest has a fire under it!"

" What?" shrieked the bird . " Oh no! My eggs will be fried!"

"Slide your nest on to my back," said Dumbo. "Timothy will help you. Then we'll carry your eggs to a safe place."

The mother bird flew beside Dumbo and the put the nest in a hallow tree where she settled down gratefully.

The old lady was grateful too, because with the nest gone, her fire burned beautifully...=)

Saturday, 9 April 2011

ku ingin kamu- romance

Demi semua yang aku jalani bersamamu
Ku ingin kau jadi milikku
Ku ingin kau disampingku

Tanpa dirimu ku
Hanya manusia tanpa cinta
Dan hanya dirimu yang bisa
Membawa surga dalam hatiku

Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani...

Sentuhanmu
Bagaikan tangan sang dewi cinta
Yang berhiaskan bunga asmara
Dan membuatku tak kuasa
[ Lyrics from: http://www.lyricsmode.com/lyrics/r/romance/ku_ingin_kamu.html ]
Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani...

Di setiap arung gerak
Tersimpan di hati kecilku
Bahwa dirimu terindah untukku

Ku ingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu selama hidupku
Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang kusayangi
Ku akan setia disini
Menemani...

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas
Selama Tuhan masih mengizinkan
Ku ingin selalu menjagamu[ulang 4x]

Selama ku masih bisa bertahan
Selama ku masih bisa bernafas


TERATAI.....


Teratai (Nymphaea) adalah nama genus untuk tanaman air. Dalam english dikenal sebagai water-lily atau waterlily. Di Indonesia, teratai juga digunakan untuk menyebut tanaman darigenus Nelumbo (lotus). Pada zaman dulu, orang sering menghadapi kekeliruan antara seroja dengan teratai. Pada Nelumbo (seroja), bunga terdapat di atas permukaan air tetapi tidak terapung, kelopak bersemu merah (teratai berwarna putih hingga kuning), daun berbentuk lingkaran penuh.

Tumbuhan ini biasanya tumbuh di permukaan air yang tenang. Bunga dan daunnya terdapat di permukaan air, keluar dari tangkai yang berasal dari rhizome yang berada di dalam lumpur pada dasar kolam, sungai atau tasik. Tangkai terdapat di tengah-tengah daun. Daunnya berbentuk bundar atau bentuk oval yang lebar yang terpotong pada jari-jari menuju ke tangkai. Permukaan daun tidak mengandungi lapisan lilin.

Bunga terdapat pada tangkai dan mempunyai diameter bunga antara 5-10 cm.

Teratai terdiri dari sekitar 50 spesies yang tersebar dari wilayah tropis hingga daerah subtropis seluruh dunia. Teratai yang tumbuh di daerah tropis berasal dari Mesir. Dan ia dikenali dengan NAILOFAR...


khasiat TERATAI

untuk pengetahuan anda semua....

terdapat pelbagai khasiat yg trkndung didlam pkok teratai ini...

tapi... x ramai yg tau...

=)


Biji sesuai untuk:

  • Gangguan penyerapan makanan (malabsorbtion).

  • Diare karena badan lernah, radang usus kronis (enteritis kronis).

  • Muntah-muntah.

  • Keputihan, perdarahan pada wanita.

  • Mimpi basah (spermatorrhea).

  • Susah tidur, banyak mimpi.

  • Kencing terasa sakit dan keruh.

  • lesu tidak bersemangat (neurasthenia).

  • Barah nasopharynx.

Tunas biji teratai:

  • Demam, rasa haus.

  • Jantung berdebar, gelisah.

  • Muntah darah.

  • Ejakulasi dini.

  • Mata merah dan bengkak.

  • Susah tidur (insomnia).

  • Darah tinggi (hipertensi).

Banag sari:
  • keluar sperma malam hari (sperrnatorrhea)

  • Keputihan (leucorrhea).

  • Perdarahan seperti muntah darah,

  • disentri

    sering kencing

  • Tidak dapat menahan kencing (enuresis).

Remptacle :

  • Perdarahan kandungan yang berlebihan.

  • Darah haid berlebihan.

  • Perdarahan sewaktu hamil.

  • Keluar cairan (lochia) yang berlebihan setelah melahirkan.

  • Sakit perut bawah akibat sumbatan darah.

  • Berak darah, kencing darah.

  • Wasir, koreng basah.

Rimpang :

  • Demam, rasa haus.

  • Batuk darah, muntah darah, mimisan.

  • Berak darah, kencing darah. Tekanan darah tinggi.

  • Sakit jantung.

  • Gangguan lambung.

  • Kurang darah (anemia).

  • Gangguan pada mati haid (menopause).

  • Neurosis.

Akar :

  • Muntah darah, mimisan.

  • Kencing panas dan merah.

  • Batuk darah, berak darah.

Daun :

  • Pingsan karena hawa panas (heat stroke).

  • Diare karena panas atau lembab.

  • Pusing, sakit kepala.

  • Beri-beri.

  • Perdarahan seperti mimisan, muntah darah, berak darah.

  • Perdarahan pada wanita.

Dasar daun

  • Disentri berdarah, diare.

  • Bayi dalam kandungan tidak tenang.

Batang:

  • Heat stroke, pingsan.

  • Dada terasa tertekan karena panas atau lembab.

  • Diare, muntah.

  • Keputihan.

Bunga :


  • Terpukul (trauma).

  • Perdarahan.

  • Radang kulit bernanah (impetigo).

Tepung rimpang :

  • Menambah selera makan,

  • Badan lemah dan kurang darah.

  • Diare.





Resepi Tradisional Teratai:

1. Batuk darah, muntah darah:

Rimpang teratai dicuci bersih lalu dibland, untuk 1 gelas ukuran 200 ml. Minum, lakukan selama 3-5 hari berturut-turut.

2. Muntah, diare :

50 g rimpang teratai dan 15 g jahe dicuci lalu dibland atau diparut, ambil airnya. Minum, sehari 3 kali.

3. Disentri :

50 g rimpang teratai dan 10 g jahe, diparut atau dibland dan patinya ditambahkan 10O cc air, lalu dipanaskan sampai mendidih. Setelah sejuk, tambahkan 1 sudu madu, dikacau dan diminum.

4. Pesakit Jantung

a. 10 g biji teratai dan 15 g tunas biji teratai. (lien sim), direbus dengan 350 cc air sampai tersisa 200 cc. Minum setiap hari seperti teh.

5. Panas dalam, gondokan, juga baik bg pesakit jantung dan hati :

100 g rimpang teratai dan 50 g rimpang segar alang-alang, dicuci lalu dipotong-potong secukupnya. Rebus dengan 500 cc air bersih sampai tersisa 250 cc. Setelah dingin disaring, minum seperti teh.

6. Keluar darah dari hidung (mimisan) :

Ruas akar teratai dicuci bersih lalu dibland dan airnya dititiskan ke hidung.

SELAMAT MENCUBA!!!!

=)

Tuesday, 5 April 2011

bahagia...

bahgia...
apa 2..?
dri segi apa?
mengenai apa...?
di mana adanya bahagia...?
dri mna dtgnya bhagia,...?
untuk apa adanya bahagia...?
kpada siapa perlu diberi..?

Tuesday, 22 February 2011

Wednesday, 26 January 2011

KMKianzzzz....
mizz u all so much.....
bla nk wat reunion ni.................?
dh tua dh la......

Saturday, 22 January 2011

At this poinT

Sentimentalism, or other words, romantic longing, make itself knows most often under the guise of 'love'. for example , the romantic nationalist claim to love their country, for which reason the are hostile or even aggressive towards other nation...

Or, we may consider a young men in love with a girl which he turns into the sole focus of his life.
What leads him to write her poetry saying 'I Love You'.....

And to become obsessed with her to the point of suicide, and in fact, to "devinise" , her, is the nation of "love".

Tuesday, 11 January 2011

Haruskah ku mati...

Bagaimana mestinya…
Membuatmu jatuh hati kepadaku
Tlah kutulis kan sejuta puisi
Meyakinkanmu membalas cintaku

Haruskah ku mati karena mu
Terkubur dalam kesedihan sepanjang waktu
Haruskah kurelakan hidupku
Hanya demi cinta yg mungkin bisa membunuh ku
Hentikan denyut nadi jantung ku
Tanpa kautau betapa suci hatiku
Untuk memiliki mu

Adakah keikhasan
Dalam palung jiwamu mengetukku
Ajarkan mu bahasa perasaan
Hingga hatimu tak lagi membeku

Haruskah ku mati karena mu
Terkubur dalam kesedihan sepanjang waktu
Haruskah kurelakan hidupku
Hanya demi cinta yg mungkin bisa membunuh ku
Hentikan denyut nadi jantung ku
Tanpa kau tau betapa suci hatiku
Untuk memiliki mu

Tiadakah ruang di hatimu untukku
Yang mungkin bisa ‘tuk kusinggahi
Hanya sekedar penyejuk disaat ku layu
Ku tlah menantimu hingga akhir masa

Sunday, 9 January 2011

Kau yang ku sayang.......

9/1/2011
bertamabah aset baruku.....
harap ini yang terbaik bagiku..
bukan bermakna yang lama sudah ku buang,
di saat ni juga ku masih bersama yang lama....
terlalu banyak 'dia' berkorban untukku..
walaupon sudah tua,
'dia' masih tetap berada disisiku....
namun, aku tidak pasti,...
sampai bilakah 'dia' akan berjuang di sampingku...
tapi. apa yang pasti,
sudah ada yang mahukan 'dia'...
aku menjadi sedih...
terlalu sedih..
bagiku, 'dia' segalanya...
tempat aku menghilangkan diriku di alam lain...
"lambat la kau ni...", "huhuhu.. lembabnya.... bla nak siap ni....?", "huh! dah la.. cari yang baru saja....."
segalanya kau terima dengan redha...
kau tidak pernah mengeluh yang bukan-bukan....
tapi aku faham..
kau sudah berada di senja hari....
kau bakal bersama dengan yang lain...
jangan kau risau..
aku akan tetap memantau kau dari jauh...
walau jauh di mata,
kau tetap di hatiku...
bagiku..
kau tidak penah sama dengan yang lain....
mungkin mereka di luar sana berfikiran sedemikian...
namun, tidak bagi diriku...
di saat ini ingin sekali ku lafazkan kalimah keramat ini padamu....

Aku sayang padamu !!!!!!!



Compaq!!!!!!!!

hhuuhuhuuhuuuhuhuhuh....
sebaknya....
wwwwwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa






Thursday, 6 January 2011

report industrial training....



hri ni.....
msih lg trawang2...
x wat rport lg....
hri rabu dh kena antar.....
tp msti cool..
xleh glabah ja..
nnti x jd keja..

1)nursery
2)tanaman kontan
3)tanaman jangka masa panjang

pokok bunga, pokok herba, pisang berangan, tebu, jagung, jambu batu, kelapa, betik, mempelam, kelapa sawit, limau, & getah..