Kesempurnaan Iman









Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:" Tidak sempurna iman seseorang hamba sehingga dia memiliki tiga sifat iaitu: menafkahkan harta tanpa kedekut, berlaku adil terhadap diri dan memberi salam kepada orang lain." Riwayat Ahmad

1. MENAFKAHKAN HARTA

Sedarkah kita bahawa, harta yang kita miliki hanya untuk sementara wktu sahaja? sedangkan amal ibadat yg akan dibawa ke sana?
Sesungguhnya harta yang dikurniakan oleh Allah itu merupakan satu amanah yang dipertanggungjawbkn ke atas kita sebagai hamba-Nya. dan kita sebagai hamba harus mnjaga dan menafkahkn hrta trsebut ke jalan yg diredhai Allah. Membelanjakan harta di jlan Allah akan menambah kberkatan hidup di dunia dn di akhirat.. Sifat bakhil, sma2 kita jauhi..

2. BERLAKU ADIL TERHADAP DIRI

Setiap individu mempunyai hak trhadap diri sndiri yg msti dipenuhi. tdak kira dri segi fizikal @ mental, rohani mahpon jasmani. kita mstilah meletakkan sesuatu, kena pada haknya. Namun begitu, segalanya mstilah adil dn seimbag mnepati segala kperluan kita sebagai manusia. barulah hidup kita lebih stabil dan bermakna.

3. BAGI SALAM TERHADAP ORG LAIN

Majoriti kita tau bhwa, memberi slam itu sunat, dn mnjwab salam pula adalah wajib. Walaubagaimanapun, tanpa kita sedari, salam dpt mgeratkan silaturrahim sesama kita. Secara tidak langsung akan mewujudkan masyarakat yang saling hormat menghormati, serta saling kasih mengasihi sesama manusia.


Oleh itu, sama2lah kita mengamalknnya wlaupon secara rawaknya tiga perkara ini nmpak ringkas, ttpi, memberatkan timbangan kita di padang mahsyar nnti..
=)

Comments

Popular posts from this blog

Night Story.. (Eating Habits)

Rawatan pesakit di rumah